This is a free Purot.net wiki

Oppimisympäristöt

• Share or embed page's contents

Sharing settings
    Embed settings

Page sharing link
    Embed code

oEmbed link for discovery function
    Direct oEmbed link

Ennakkotehtävät ja/tai työpajojen aloitus

Ota mukaasi mobiililaite ja mielellään myös läppäri. Huomaa, että osalla teistä läppäri toimii vieraassa langattomassa verkossa vain, jos se on asetuksista sallittu. Tämä valinta on tehtävä etukäteen oltaessa oman lukion verkossa.

Lataa mobiililaitteeseesi seuraavat maksuttomat sovellukset:

• Google Expeditions (AndroidiOS)
  • Android-laitteisiin myös Google Cardboard tai Googlen VR-palvelut.
  • Lataa halutessasi, tästä on iloa Expeditions-sovelluksen AR-sisällöissä: Googlen ARCore (Android) mahdollistaa lisätyn todellisuuden uudet ominaisuudet myös laitteeseen missä ei ole ARCore-ominaisuutta valmiina.
  • Lataa nämä puhelimeen, jos haluat osallistua retkelle virtuaalilasien kanssa. Sovellukset toimivat hyvin myös tabletilla.

Vastaa alla olevaan oman ryhmäsi Innoduelin kyselyyn etukäteen tai heti työpajan alussa.

Työpajojen materiaalit ja linkit

Chat: Bloochat-viestit pysyvät näkyvissä 24 h ajan (meidän chat).

Sanapilvet: Answergarden yhdessä tehtävään työskentelyyn ja WordArt, kun jokainen työstää oman sanapilven. Molemmat toimivat kirjautumatta.

Virtuaalimatkat: Google Expeditions ja Tour Creator

Alta löydät muut ohjeet ryhmittäin sekä päivittyvän diasarjan. Jos oma suosikkisi ei pärjännyt Innoduelin äänestyksessä, löydät sen ohjeet todennäköisesti tältä Matleenan blogin koulutusdiojen blogisivulta. Kun googletat ohjeita, kannattaa haun jälkeen valita työkalut ja rajata sieltä haku viimeiseen vuoteen.

3.5.2019 työpaja

10.5.2019 työpaja

AnswerGarden parhaista palveluista

VINKIKSI etenkin psykan opettajalle, ja miksei muilekin: Googlen ARCore (Android) -sovellus (ks. lista tuetuista laitteista.) on Google-käyttöympäristö lisätyn todellisuuden elämysten luomiseen. Sen avulla saa lisätyn todellisuuden ominaisuuksia ja sovelluksia puhelimeen, jossa ei ostettaessa ole ollut ARCore-ominaisuutta. Kun se on ladattu, näet esim.  Expeditions-sovelluksen AR-sisällöt luokkahuoneesssa, ei vain näytöltä 3D-mallina, kuten kokeilimme työpajassa Da Vincin humanoidirobotin kanssa.

Kokeillut sovellukset Innoduelin äänestyksen perustella:

• Quizlet Live: Quizletin ryhmissä reaaliaikaisesti tehtävä pelillinen kisa (ks. diat alla ja perusteellisemmat ohjeet ja esimerkit erilaisista tehtävistä Matleenan blogin sähköisten kokeiden sivulta).
  • Quizizz: monivalintakysely, minkä voi teettää luokassa tai antaa kotitehtäväksi (ks. diat alla ja perusteellisemmat ohjeet sähköisten kokeiden sivulta).
  • Helppoja pikkusovelluksia oppitunnille (ks. diat alla ja ClassroomScreen-bloggaus)
  • Adobe Spark Video (pc, iOS; ks. diat alta sekä video- ja animaatiosovelluksista myös koulutusdiojen sivu, toimii pc-koneella ja iOS-sovelluksena)
  • Thinglink: interaktiiviset kuvat ja videot, myös 360 sekä virtuaalimatkat. (Bloggaus huhtikuussa julkaistusta uudesta editorista, mukana päivittyvät ohjediat;pc, Android, iOS)
  • Canva (pc, Android, iOS): sovellus, jonka avulla voi suunnitella mallipohjien avulla mm. esitteitä, julisteita ja infograafeja,
  • Dvolverilla teet kirjautumatta animoituja sarjakuvia. Ei toimi mobiiliaitteilla ja vaatii Flashin, joka useimmilla koneilla toimii aikankin joillain selaimilla.
  • Äänestyksessä pärjäsivät myös QR-koodit ja Padlet, joihin emme tehtineet tutustua. Molemmistä löydät perusteelliset diasarjat ohjeineen ja vinkkeineen koulutusdiojen sivulta. Osa kaipasi myös vinkkejä interaktiivisiin videoihin. Niihin on useita työkaluja, esim. EDpuzzle (ks. bloggaus), Thinglink ja H5P (yksi noin 50 työkalusta, ks. esimerkki Smoothien tekemisestä, mutta kun H5P:tä ei ole asennettu oppimisympäristöönne, et näe oppijoiden vastauksia ja videot ovat julkisia. Näillä rajoituksilla voi kyllä käyttää harjoitusten tekemiseen.)

17.5.2019 työpaja

Kokeillut sovellukset Innoduelin äänestyksen perustella:

• Thinglink: interaktiiviset kuvat ja videot, myös 360 sekä virtuaalimatkat. (Bloggaus huhtikuussa julkaistusta uudesta editorista, mukana päivittyvät ohjediat; pc, Android, iOS)
  • Quizizz: monivalintakysely, minkä voi teettää luokassa tai antaa kotitehtäväksi (ks. diat alla ja perusteellisemmat ohjeet Matleenan blogin sähköisten kokeiden sivulta).
  • Adobe Spark Page (pc, iOS): työkalu sähköisten julkaisujen tekemiseen, ks. digijulkaisujen diasarja koulutusdiojen sivulta.
  • Quizlet ​​​​​​​Live: Monipuolisen sanasto- ja käsiteharjoitusten palvelun ryhmissä tehtävä tietovisa. Quizlet sisältää muitakin tehtävätyyppejä (ks. diat alla ja  sähköisten kokeiden sivu).
  • Kahoot Jumble eli järjestämistehtävät (ks. diat alla ja  sähköisten kokeiden sivu).
  • Adobe Spark ​​​​​​​Video (pc, iOS): tykätty työkalu lyhyiden videoiden ja kuvatarinoiden tekemiseen (ks. videot ja kuvatarinat opetuksessa -diasarja koulutusdiojen sivulla.
  • Äänestyksessä pärjäsivät myös QR-koodit ja animaatiot, joihin emme tehtineet tutustua. Molemmistä löydät perusteelliset diasarjat ohjeineen ja vinkkeineen koulutusdiojen sivulta.

Jokaisen työpajan jälkeen päivittyvä diasarja

Digitaaliset oppimisympäristöt -diat

Työpaja Mikkelin kesäyliopiston järjestämässä Suuntana #uusiLUKIO-lukio-opettajien täydennyskoulutuksessa. Työpajalla on kolme toteutusta toukokuussa 2019 ja tämä diasarja päivittyy jokaisen jälkeen. Jos palaat näihin dioihin syksyllä syksyllä 2019 tai myöhemmin --> katso päivitettyjä ohjeita  Matleenan blogin koulutusdiojen sivulta.

Discuss & brainstorm

@mention   Formatting
If you write this... ...you get this
*text* text